Content strategie

Vandaag gaan we het hebben over content strategie. Wat is content strategie?

Content strategie wordt vaak verward met tekstschrijven, maar content strategie is veel meer dan dat. Content strategie is de samenhang van de verschillende content met daarachter een bepaalde redenatie (de strategie).

Content strategie bestaat uit:
– owned media
– paid media
– earned media

Content creëren en publiceren kan vanuit verschillende oogpunten worden gedaan, zoals informeren, beïnvloeden, bedrag veranderen of tot actie aansporen. Bij een content strategie wordt de content altijd gepubliceerd met een bepaald doel. Deze doelen kunnen uit verschillende dingen bestaan, bijvoorbeeld hoeveel likes op Facebook of hoeveel actieve bezoekers op de website.

Meten = weten
Om te kijken of de doelen worden behaald moet er worden gemeten. Zo moeten er KPI’s worden vastgesteld zodat kan worden bekeken of de doelen zijn behaald en/of de strategie moet worden gehandhaafd of aangepast.

Het belangrijkste voor de organisatie om vast te stellen is het DNA van de organisatie. Waarom doen wij dit?

Plaatsen van content
Bij het plaatsen van content moet worden bepaald wat de tone of voice is van de content. Om zoveel mogelijk van je doelgroep te kunnen bereiken kan er altijd voor worden gekozen om 2 berichten met dezelfde strekking te plaatsen, maar met een verschillende tone of voiceAfbeelding. Je moet hierbij denken aan het aanspreken met “u”of “jij” en formeel of informeel.

Op ieder medium is een andere manier van communiceren gewenst. Op Twitter worden korte berichten geplaatst met daarbij misschien een link naar het artikel, terwijl persberichten veel langer zijn en vaak informatiever.

Om te gaan meten is het belangrijk om een nulmeting te gaan doen. Vanuit de nulmeting is te bepalen wat de impact van je geplaatste content is.

Om de impact te vergroten is het belangrijk beinvloeders te bereiken, deze mensen hebben vaak een groot netwerk en delen kennis met anderen.  Door deze beinvloeders voor je te laten werken kun je je bereik aanzienlijk vergroten.

Om aan de slag te gaan nog een aantal belangrijke tips:
– Maak een lijst van interessante onderwerpen.
– Bepaal wie er over die onderwerpen gaat schrijven.
– Maak een lijst van partijen die benadert kunnen worden.
– Ga afspraken plannen met deze partijen.
– Maak een contentagenda en richt die in met onderwerpen. Maak onderscheid tussen vaste items, projectmatige items en actualiteiten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s